Nutid HIN4T

Här är min häll, min induktionshäll:'



"Tekniken går ut på att varierande magnetfält under hällen inducerar strömmar i använd kastrull eller stekpanna för att på så vis skapa värme. Värmen alstras främst av magnetisk hysteres, men även av att elektronerna i strömmen kolliderar och skapar en sorts friktion, på samma sätt som i till exempel glödlampor.

En induktionshäll blir alltså inte varm i sig, utan det är endast kastrull/stekpanna som värms upp. Verkningsgraden blir också högre än på en vanlig spishäll. Att koka upp vatten går ungefär lika fort som i en vattenkokare.

För att fungera måste kokkärlen vara ferromagnetiska till exempel gjorda av järn"


Nu till frågan: någon mer som har en sådan (från Ikea) eller känner någon som har den? Låter den? 2 av mina plattor låter när de är igång, ett slags klickljud. en bekant som har en likadan säger att det ska vara så & att hans också låter.
Jag ringer Ikea imorgon eftermiddag men tänkte att någon av er kanske hinner svara innan...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0